The Orecchiete: Italian Pasta from Puglia and Basilicata

By Xxlauraxx @all4italy

orecchiette


How can we live in Italy without pasta? It is absolutely impossible! There are many kind of pasta. If we make a leap in the beautiful regions Puglia and Basilicata, we will find the orecchiette. This paste is small and there are a lot of recipes.
You can find orecchiette in both handcraft and industrial version.
The classic recipe orecchiette with cime di rapa  or with ragù di coniglio,  but I also often cook them with broccoli. If you're eating the handcraft orecchiette you will see that the pasta has some irregularities, this is due to the fact that they are handmade.
Some say that the orecchiette are  from France and they have been imported in Puglia by the merchants who landed in this region. Others are claiming their origin. There already existed in 1500 at Bari and in the surrounding areas.

The adv of the last sagra in Cisternino

The most critical part is the preparation: you have to make a dough with  water,  the flour and  the salt but also a lot of  patience. Some strips are created and then  they are masterfully curved.
Orecchiette as well as being really tasty, they have their own special festivals where the motto is “eat a lot  and appreciate this wonderful specialties.” They have been also called "chiancarelle" or recchted
When we celebrate the orecchiette? Mostly in August with the festivals in Cisternino (BR), in Sannicardo di Bari (BA), in Deliceto (FG). If you can not reach the festivals in August you can go  in September, the first week. The last festival is in Monopoli in the province of Bari . In any case the orecchiette are a must-try for the gourmets!
Come potremmo vivere noi Italiani senza la pasta? Vi posso assicurare che non è possibile. Di tipologie di pasta ce ne sono tantissime. Se facciamo un salto nella magnifica regione Puglia e Basilicata troveremo le orecchiette. Questa pasta è di piccole dimensioni e ci sono un sacco di ricette per poterla gustare. La potete trovare sia in versione artigianale che industriale. La classica ricetta sono le orecchiette con le cime di rapa o con il ragù di coniglio ma io spesso le cucino anche con i broccoli. Se mangiate quella artigianali vedrete che l’orecchietta non è liscia ma ha qualche irregolarità, questo è dovuto al fatto che sono lavorate a mano Alcuni affermano che le orecchiette siano originarie dalla Francia e siano arrivate in Puglia tramite i mercanti che sbarcavano in questa regione. Altri ne rivendicano l’origine. Già nel 1500 erano presenti a Bari e nei dintorni. La parte più delicata per le orecchiette è la preparazione: impasto di acqua, farina e sale ma soprattutto tanta tanta pazienza. Vengono create delle listarelle e poi con maestria incurvate. Le orecchiette oltre ad essere veramente buonissime,  hanno delle loro sagre particolari dove il motto è mangiare a volontà e apprezzare questa splendida specialità. Le sentirete chiamare anche “ chiancarelle” o recchted. Quando si festeggiano le orecchiette?  In prevalenza ad Agosto  con le sagre a Cisternino (BR), a Sannicandro di Bari (BA), a Deliceto (FG). Se non ce la fate per agosto potete trovare a settembre, la prima settimana,  l’ultima sagra a Monopoli in provincia di   Bari. In ogni caso le orecchiette sono un must da assaggiare per i buongustai!