Around the Italy with the Desserts of the Carnival

By Xxlauraxx @all4italy

Tortelli


In Italy the carnival is over, and it remains only the carnival in Milan – that ends the following Saturday to the other carnivals. After this last time of Carnival you enter in the Lent, a period of preparation for the Easter. Since we are in the last days of the Carnival I would propose to you to enjoy a binge  with the carnival desserts.
How about frittelle (pancakes)? The pancakes can be found in the bakeries and in the pastry shops during all the Carnival time. They can be smooth or filled with cream, or even, more rarely with the chocolate cream. Every bite is a significant caloric contribution, but an infinite goodness: you will find yourself eating a lot of the pancakes without realizing that. In fact -between you and me-  one pancakes leads to another.

fritole (source http://www.chioggiatv.it/)

The traditional fritelle of the Carnival in Trentino are made with the apples. The variants of the carnival fritelle are many and  it depends on the region where you are. The common element?  They are all fried, full of sugar (I'm limiting to talk about the sweet pancakes but there are also the savory pancakes) but they are certainly a sin of gluttony to try. Every place and every region will tell you that their pancakes are the first and the most original. We'll try them all to have our own opinion! Just to have a general idea without getting into specifics, we have the fritole, tortelli, the pancakes with a ball shape and filled with cream.
The fritole(with one t because with double-tt-frittole is a dish made of pork) are the symbols of Venice and was elected national dish of the Republic of Venice in the eighteenth century. You can eat fritole also in Friuli
Tortelli are the traditional dessert in Milan.
Castagnole are typical of Emilia.

rice pancake (www.corriere.it)


We want to forget the stuffoli? The stuffoli are famous in many places: in Vitebo, in Palermo, in Naples, in Rome. I must admit that my friends from Naples have argued strongly that the stuffolo is typical of Naples.
We want to also enjoy the cicerchiata. What is it? This dessert is the symbol of  the Carnival in central Italy. They are the special  pancakes  because they are full of honey and they also absolutely fried.
The Tuscany serves us its rice pancakes.
If we move in Calabria and Basilicata we cannot miss the cicirate: they are the fried balls of dough joined all together to form a donut (similar to cicerchiata). Just tasting it, we understand how it is tasty.
There are still many recipes and typical desserts, I would say that as a first introduction of the Carnival dessert we can be happy.

stuffoli ( source www.pianetadonna.it)

In Italia il carnevale è finito; resta solo quello milanese  che si conclude il sabato successivo agli altri carnevali. Terminato questo ultimo sprazzo di festa si entra in Quaresima, periodo di preparazione alla pasqua. Visto che siamo agli sgoccioli direi di approfittare per farci una sana abbuffata di dolcetti carnevaleschi. Che ne dite delle frittelle? Le frittelle si trovano in tutte le panetterie e pasticcerie in questo periodo. Possono essere lisce oppure ripiene di crema , o anche, più raramente di crema di cioccolato. Ogni boccone è un apporto calorico notevole, ma di una bontà infinita: il fatto è che ci si ritrova a mangiare un sacco di frittelle senza accorgersene perché, detto tra di noi, l’una tira l’altra. In Trentino le frittelle tipiche di carnevale sono quelle di mele. Le varianti delle frittelle carnevalesche sono  tante e dipendono dalla regioni in cui vi trovate. L’elemento comune? Sono fritte, piene di zucchero ( mi sto limitando a parlare delle frittelle dolci ma ne esiste una serie anche fra quelle salate), ma sono sicuramente un peccato di gola da provare,. Ogni luogo e regione vi dirà che le sue frittelle sono le prime e le più originali: ci toccherà provarle tutte per avere una nostra opinione! Giusto per avere un’idea generica senza entrare nello specifico abbiamo le fritole, i tortelli,le frittelle a forma di pallina e ripiene di crema.

cicerchiata ( source www.abruzzo.com)

Le fritole ( con una sola t perché con doppia tt –frittole- è un piatto a  base di maiale) sono simboli veneziani e furono eletti piatto nazionale della repubblica di Venezia nel Settecento. potete trovare le fritole anche in Friuli. I tortelli sono di Milano, le castagnole sono tipiche dell’Emilia. Vogliamo dimenticarci gli stuffoli? Gli stuffoli sono famosi in molti posti: a Vitebo a Palermo a Napoli a Roma.  Devo ammettere che i miei amici di Napoli hanno affermato con decisione che lo stuffolo è tipico di Napoli. Vogliamo assaggiare anche la cicerchiata. Che cosa è? Questo dolcetto rappresenta il carnevale nel centro Italia. Sono frittelle un po’ particolari perché sono cariche di miele e assolutamente anche esse fritte. La  Toscana ci serve sui un vassoio le sue frittelle di riso. Se ci spostiamo in Calabria e in Basilicata non mancheranno le cicirate: cosa sono sono pallini di pasta fritti e poi uniti a formare una ciambella. Solo assaggiandola si capisce la bontà. Di ricette e di dolcetti tipici ce ne sono ancora tantissimi ma direi che come primo assaggio possiamo essere contenti.